efficiënt communiceren met je handelspartner
Serie: Prisma Taal
Wittenberg, Claudia | Paperback / softback | 08-11-2017 | 9789000351367
Veel Nederlanders en Belgen onderhouden intensieve zakelijke contacten met Duitsland, maar vaak hebben ze er grote moeite mee om zich goed in het Duits uit te drukken.
De taaltraining Zakelijk Duits kan daarin verandering brengen.
Bij deze training ligt de nadruk op spreekvaardigheid. Je leert hoe je je in goed Duits kunt uitdrukken in veelvoorkomende zakelijke situaties (een gesprek voeren, telefoneren, e-mailen). Deze druk is uitgebreid met geluidsopnamen die (gratis) te downloaden zijn van www.prisma.nl.
Het boek is geschikt voor beginners, maar ook voor wie zijn kennis van het Duits wil opfrissen. De auteurs hebben een gevarieerde en aantrekkelijke training geschreven. Belangrijk uitgangspunt daarbij was dat het leuk is, en helemaal niet zo moeilijk, om Duits te leren.
Zakelijk Duits is ideaal lesmateriaal voor docenten met privé- en groepslessen. Cursisten kunnen met deze training niveau A2 van het Europees Referentiekader bereiken. Op dat niveau kun je prima communiceren in eenvoudige en alledaagse situaties.
De auteurs, Claudia Wittenberg en Katja B. Zaich, hebben als taaltrainers al veel Nederlandstaligen Duits geleerd. Hun praktijkervaringen hebben ze in dit boek verwerkt. Zo besteden ze veel aandacht aan de typische valkuilen voor Nederlanders die zich in het Duits willen uitdrukken.
Het boek bestaat uit tien hoofdstukken die u elk in circa drie uur kunt doorwerken (exclusief thuisstudie). Elk hoofdstuk heeft acht onderdelen:
- Bij ‘Falsche Freunde’ leer je veelgemaakte fouten te vermijden: woorden als ‘bellen’, ‘dürfen’ en ‘Andacht’ betekenen iets heel anders dan je op het eerste gezicht zou denken;
- Bij ‘Trainingssprache’ oefen je handige zinnen die je vaak gebruikt in alledaagse situaties. Zo leer je bijna automatisch om Duits te spreken.
- In het onderdeel ‘Gesprächssituationen’ staat het spreken in de zakelijke praktijk centraal. Hier oefen je je voor situaties als: elkaar begroeten, telefonisch iets bestellen, een klacht indienen en een afspraak maken of afzeggen.
- ‘Grammatik’ licht belangrijke onderwerpen uit de Duitse grammatica toe, alleen wanneer ze van belang zijn voor de communicatie.
- Het onderdeel ‘Kultur Pur’ behandelt de Duitse cultuur en gewoonten. Wanneer zeg je ‘u’ en wanneer ‘je’? Wat is eigenlijk ‘Brüderschaft trinken’? Waarin verschillen de Duitse eetgewoonten van de Nederlandse?
- De opgedane kennis wordt herhaald bij ‘Wiederholung’.
- Bij ‘Schreiben’ leer je hoe je een e-mail schrijft, waar je rekening mee moet houden als je een formulier invult en dergelijke praktische zaken.
- Elk hoofdstuk sluit af met een bekend ‘Lied’. Je maakt kennis met Duitstalige muziek en traint je luistervaardigheid. Je herhaalt ook op een speelse manier de onderwerpen uit het hoofdstuk.
Zakelijk Duits bevat herhalingsoefeningen en verwijzingen naar relevante sites op het internet.
Over de auteurs
Dr. Katja B. Zaich is gepromoveerd germanist en lexicograaf. Zij is ook de auteur van de Prisma’s Duits voor Zelfstudie, Duits voor zelfstudie Werkboek en het Prisma Handwoordenboek Duits.
Claudia Wittenberg MEd is eerstegraads docent Duits en geeft taaltrainingen aan volwassenen. Daarnaast is ze beëdigd vertaalster. Ze heeft meegewerkt aan Trabitour, een lesmethode voor het middelbaar onderwijs.