wegen naar meesterschap in helpende gesprekken
Haan, E. de | Paperback / softback | 13-09-2007
“Navigeren door het terrein van coaching is als het zoeken naar de uitgang van een verwarrend doolhof. Teveel boeken, teveel snelle oplossingen, en, helaas, te weinig substantie.
Gezien de huidige stand van zaken in het veld was het mij een groot genoegen het boek van Erik de Haan Relationele Coaching te lezen. Voor de verandering is dit een bijdrage die verder gaat dan het afgezaagde en overduidelijke. In plaats daarvan neemt de auteur ons mee op een spannende reis die laat zien wat coachen is en die ons voorziet van een gids die zijn gelijke niet kent. Iedereen die beter wil begrijpen wat coaching inhoudt, doet er goed aan dit boek te lezen.
Manfred Kets de Vries, Professor of Leadership Development, INSEAD
Relationele Coaching is een radicaal andere manier van kijken naar coaching, namelijk die welke de relatie centraal stelt, vanuit het perspectief van de coachee. Relationele coaching heeft een lange traditie maar krijgt in de afgelopen decennia betrouwbare onderzoeksresultaten als steun in de rug. ‘Relationele Coaching’ geeft de moderne executive coach tien geboden om het eigen vak nog beter uit te oefenen:
- Zorg er in de eerste plaats voor niet te schaden;
- Heb vertrouwen;
- Commiteer je met hart en ziel aan je benadering, ook als je weet dat het niet uitmaakt welke professionele benadering je kiest;
- Voed de hoop van je coachee;
- Bekijk de coaching vanuit je coachee;
- Werk aan je coachingrelatie, bespreek haar expliciet;
- Als het niet goed klikt, ga dan op zoek naar een vervanger;
- Zorg goed voor jezelf;
- Blijf zo fris en onbevangen mogelijk;
- Maak je niet te veel zorgen over de specifieke dingen die je doet.
‘Relationele Coaching’ geeft niet alleen een compleet overzicht van het vak en van de nieuwste ontwikkelingen, maar ook van de state of the art in andere opzichten. In het tweede deel presenteert dit boek nieuw kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar effecten en ervaringen van coaching. En in het derde deel vindt de lezer een introductie tot de activiteiten die een goede coach maken, en de mechanismen die toetsen dat coaches hun vak verstaan. Opleiding, accreditatie, supervisie en aanbevolen literatuur passeren hier de revue.
Erik de Haan is directeur van Ashridges Centre for Coaching, en adviseur voor organisatieontwikkeling bij Ashridge Consulting nabij Londen. Daarnaast is hij executive coach, supervisor en accreditor van andere coaches. In zijn rol als programmaleider van de Ashridge Masters in Executive Coaching werkt hij met de inhoud van dit boek in het tweede jaar van die studie. Hij publiceerde eerder ‘King Lear voor adviseurs en managers’ (1997), ‘Leren met collega’s’ (2001), ‘Coachen met collega’s’ (2004) en ‘Adviseren voor gevorderden’ (2005). Deze boeken zijn eveneens in het Engels verschenen en de laatste ook in het Russisch.”