Galen, Frans van | Paperback / softback | 14-12-2022 | 9789001299330
? Reikt de didactische vaardigheden aan voor prikkelend reken-wiskundeonderwijs;
? stimuleert onderzoekend leren;
? met veel praktische opdrachten om te oefenen met didactische vaardigheden.
In het reken-wiskundeonderwijs is het belangrijk dat kinderen inzicht ontwikkelen. Ze moeten niet alleen rekenprocedures kunnen uitvoeren, maar ook de wiskunde die er achter zit gaan begrijpen. Om kinderen hierbij optimaal te ondersteunen, hebben leerkrachten niet alleen goede kennis van de leerstof nodig, maar ook de juiste didactische vaardigheden.
Het boek Rekenen met verhoudingen op de basisschool bespreekt de leerstof van de bovenbouw, met hoofdstukken over breuken, verhoudingen, procenten, kommagetallen en grafieken. Bij alle leerstofonderdelen is er veel aandacht voor de benodigde didactische vaardigheden. Ook kunnen studenten via praktische opdrachten onderzoeken hoe ze als leraar iets aan zouden pakken en daarmee concreet oefenen in de klas.
Om een directe relatie te leggen met de onderwijspraktijk, worden in elk hoofdstuk voorbeelden besproken van opgaven uit de meest gebruikte rekenmethodes. Deze besprekingen staan wat apart van de hoofdtekst en zijn herkenbaar aan de groene achtergrondkleur.
Het boek vormt, met Rekenen met hele getallen en Meten en meetkunde op de basisschool, een serie waarin de volledige reken-wiskunde leerstof van de basisschool besproken wordt. Uniek voor deze boeken is dat de bespreking van de wiskundige leerstof steeds direct gekoppeld wordt aan de didactiek.
Voor deze herziene, tweede editie zijn de groene pagina’s geheel herschreven. Hierbij zijn de oude voorbeelden vervangen door nieuwe uit de meest recente versies van de rekenmethodes. Het boek sluit daardoor goed aan op het actuele reken-wiskundeaanbod op de basisschool.
Doelgroep:
Rekenen met verhoudingen op de basisschool is geschikt voor zowel de hoofd- als propedeusefase van de pabo.
Digitaal materiaal:
Dit boek is ook beschikbaar in het online leerplatform studiemeister. Met studiemeister gaat de student actief aan de slag met het studiemateriaal, zodat jij weer toekomt aan verdieping in de les. Studiemeister biedt flexibiliteit: als docent kun je het lesmateriaal op maat samenstellen en selecteer je de hoofdstukken die jij wilt gebruiken. Als student heb je meer keuzemogelijkheden in hoe je het liefst wilt studeren: dat enthousiasmeert én activeert! Meer weten? Bekijk de video [https://www.youtube.com/watch?v=xNhGVNZjOCQ] of plan een afspraak voor een demo [https://studiemeister.nl/doedeupgrade/].
Studenten vinden op de ondersteunende website Hoger onderwijs online opdrachten en uitwerkingen.
Over de auteur(s):
Frans van Galen werkt sinds 1980 als ontwerper van materialen voor het reken-wiskundeonderwijs, eerst als medeauteur van de methode Rekenen & Wiskunde en daarna als medewerker van de vakgroep OW&OC, later het Freudenthal Instituut. Hij ontwierp software voor onder andere rekenweb.nl en is vanaf het eerste jaar een van de ontwerpers van de Grote Rekendag. Ook werkte hij mee aan het Tal-project.
Annette Markusse is sinds 1993 docent rekenen, wiskunde en didactiek aan de pabo. Sinds 2000 werkt ze op de Hogeschool iPabo in Amsterdam. Daarnaast is zij coauteur van diverse educatieve uitgaven voor de pabo en de basisschool. Sinds 2021 is ze hoofdredacteur van het tijdschrift Volgens Bartjens. Annette Markusse heeft een grote voorliefde voor speelse en onderzoekende reken-wiskundeactiviteiten. Ze is sinds 2014 een van de ontwikkelaars van de Grote Rekendag.