Koloniale collecties en teruggave in de Lage Landen
Beurden, Jos van | Paperback / softback | 04-06-2021 | 9789462496583
Het kanon van de koning van Kandy, krachtbeelden uit Congo, de Benin-bronzen, Javaanse tempelbeelden: het is maar een greep uit een veelheid van voorwerpen die vaak op oneigenlijke wijze in bezit zijn gekomen van Nederlandse en Belgische musea en particuliere verzamelaars. En dan liggen hier ook nog menselijke resten uit koloniale gebieden.
Sinds hun onafhankelijkheid roepen de voormalige koloniën om teruggave van verloren erfgoed. Daardoor voelt dit bezit steeds ongemakkelijker en zoeken regeringen en musea in Nederland en België manieren om waardevolle objecten terug te geven.
Hoe en wanneer zijn deze voorwerpen hier gekomen, en waar zijn ze nu? Is het allemaal roofkunst? Hoe gaat teruggeven in zijn werk? Zijn er succesvolle voorbeelden? Moet iets ook terug als het hier niet gemist kan worden? De antwoorden op die vragen blijken verre van eenduidig.
‘Jos van Beurden is de grote specialist op het gebied van koloniale roofkunst.’ ? Eric Dijkstra, BNN VARA
‘Een monumentaal werk van hoge kwaliteit’ ? Guido Gryseels, directeur AfricaMuseum
‘Van Beurden voert de lezer langs een bonte schouw van koloniale oorlogsbuit en verzameldrift.’ ? Eric Brassem, Trouw
‘”Ongemakkelijk erfgoed” zet aan tot genuanceerde stellingnames over veranderende culturele mores.’ ? Chris Reinewald, Museumtijdschrift
‘In zijn verfrissend onbevooroordeelde boek Ongemakkelijk erfgoed, over Nederlandse en Belgische roofkunst vermijdt gelauwerd erfgoedherkomstonderzoeker Jos van Beurden gemakkelijke verontwaardiging. Door zijn eigen activiteiten weet hij dat diplomatie het meest uithaalt. Kunstroofpreventie vraagt om mentaliteitsverandering over en weer.’ ? De leesclub van alles
‘Met deze publicatie is een grote stap gezet in het schrijven over Nederlandse en Belgische koloniale collecties en over de mogelijkheid een weg te banen voor de toekomst. Een aanrader voor eenieder die werkt met koloniale collecties of zich daarvoor interesseert.’ ? Hilde van den berg, Museumpeil