inspiratie voor innovatie
Koudstaal, Peter | Hardback | 13-01-2012 | 9789490177140
Inspiratieboek Nieuwe Verbindingen, Inspiratie voor Innovatie geactualiseerd
Nieuwe Verbindingen, Inspiratie voor Innovatie is in eerste druk verschenen in 2010. Inmiddels zijn 5.000 exemplaren verkocht. In januari 2012 is de tweede, herziene druk verschenen.
In alle sectoren heeft de crisis inmiddels toegeslagen. Opvallend is dat iedere sector de uitweg vooral zoekt in het aanjagen van innovaties binnen het eigen domein. De zorgsector denkt na over slimmere zorg, de bouwsector over anders bouwen en de onderwijssector over vernieuwend onderwijs. Willen we komen tot echt nieuwe oplossingen en inzichten dan moeten gebaande paden verlaten worden en nieuwe verbindingen tussen sectoren worden gelegd. Dit is lastig want sinds eeuwen hebben we onze samenleving verkokerd ingericht.
Peter Koudstaal en Greetje Bijloo schetsen in hun bestseller Nieuwe Verbindingen, Inspiratie voor Innovatie hoe duizenden innovaties ons als samenleving hebben gebracht waar we nu staan. En al deze innovaties zijn ontstaan uit behoeften van mensen. Zoals de vele medicijnen, injectiespuit, stethoscoop, MRI en het zorgverzekeringssysteem voorbeelden zijn van innovaties voor de behoefte gezondheid.
Door de vele crises die de samenleving kent, gecombineerd met ontwikkelingen als verduurzaming en vergrijzing, en hieruit volgende trends als ‘lang gezond willen leven’ zijn behoeften steeds meer een samenstelsel van meerdere behoeften geworden. Men verwacht dat voeding ook bijdraagt aan een goede gezondheid, dat huizen naast het bieden van onderdak ook energiezuinig en veilig zijn en dat scholen naast onderwijs, ook aandacht besteden aan gezondheid van de leerlingen. Om hierop in te spelen moeten organisaties uit verschillende sectoren intensief met elkaar gaan samenwerken. Organisaties moeten op zoek naar nieuwe verbindingen.
Deze ontwikkeling is al decennia aan de gang en gaat naar verwachting van de auteurs de komende jaren een nog grotere vlucht nemen. Bedrijven, overheden en andere organisaties moeten zich daarom verdiepen in manifeste en latente samengestelde behoeften van hun bestaande en potentiële klanten.
Verwachting is dat nog voor 2025 de bestaande maatschappelijke indeling op zijn kop zal zijn gezet. Departementen zijn samengevoegd en de huidige sectoren zullen niet meer als zodanig herkenbaar zijn. Klassieke indelingen zoals de standaard bedrijfsindeling voldoen niet meer. De lezer wordt zelf geprikkeld om vanuit een nieuw paradigma – de zandloper van Koudstaal – naar de toekomst te kijken.