Benschop, Jurriaan | Hardback | 06-06-2019 | 9789492677938
“We geven de schuld graag aan iemand anders: God,
het kwaad, het lot. Het kwaad bestaat niet; er is geen
God; de schuld ligt altijd bij ons. Het is onze zwakheid;
het is de verdorvenheid van onze geest en ziel die de
problemen schept waarmee we in onze samenleving
te maken krijgen. Het gebrek aan onderwijs is de
voornaamste factor die ons in de diepten van die
verdrietige momenten doet belanden. Ons gebrek aan
betrokkenheid leidt tot die rampzalige gebeurtenissen.
Van dictatuur over oorlog tot klimaatverandering, wij
als individuen en als samenleving zijn verantwoordelijk.
We staan erbij en kijken ernaar, zonder ons daarvan
bewust te zijn. We verwachten dat een hogere entiteit de
puinhoop zal opruimen, en wanneer dat niet het geval
is, leggen we de schuld bij het kwaad. De oorlog die we
meemaken, wordt in onszelf gevoerd.”
? Mircea Suciu
In dit boek wordt een overzicht gegeven van het recente
werk van Mircea Suciu (1978, Roemenië). In de loop
der jaren heeft hij een unieke techniek ontwikkeld: een
combinatie van olie, acryl en monoprint. Dankzij dat
proces kan hij een brede waaier van politieke en sociale
thema’s aansnijden met de noodzakelijke complexiteit.
Door het gelijktijdig gebruik van figuratie en abstractie
slaagt hij erin te ontsnappen aan één enkel perspectief
of verhaal. Suciu werkt vaak met reeksen in een poging
de essentie van een beeld te vatten.
De catalogus bevat een tekst van de in Berlijn gevestigde
auteur en curator Jurriaan Benschop.
“Wat het werk van Mircea Suciu
intrigerend maakt, is zijn gelaagdheid
in de vorm van een gehavende
picturaliteit die zich binnen de huid
van het schilderij herformuleert,
reconstrueert en binnen het kijken
opnieuw desintegreert.”
? Luc Tuymans
“De aanpak van Mircea Suciu is
ingewikkeld en doorwrocht, een politieke
en geëngageerde benadering die
de geschiedenis van de moderniteit
in meer diepgaande versies opnieuw
behandelt. De kunstenaar verlegt de
grenzen van de geteisterde en labiele
hedendaagse wereld.”
? Ami Barak
Voor de Biënnale van Gwangju
in 2014 maakte Mircea Suciu een
indrukwekkende muurinstallatie,
Dust to Dust, waarin hij de spanningen
van de politieke onrust in
Oost-Europa weergeeft en de Democratische
Beweging in Gwangju
afbeeldt.
?