Het inspirerende agoriaanse leerspel
Drummen, Sjef | overig | 24-02-2023 | 9789090365220
Loedoes is eigenlijk een leerboek in de vorm van een kaartspel. Het is bedoeld om op een speelse manier de hersenen van de gebruikers op “AAN” te krijgen. Het kan alleen of met anderen gespeeld worden. Veelvuldig gebruik, zeker met anderen, versterkt het analytisch denkvermogen. Zonder begeleiding is Loedoes bedoeld voor lerenden die volledig autonoom (zonder sturing ) willen komen tot leervragen, het spel willen gebruiken als hersengymnastiek of als inspiratie voor challenge based learning.
Maar alle schooltypes van PO tot WO kunnen met Loedoes aan de slag. Leraren, coaches ouders kunnen ook sturing geven aan deze manier van leren, zeker in combinatie met Socratische gespreksvoering. Het kan gespeeld worden met kleuters, maar ook met volwassenen op academisch niveau. Van 4 tot 100.
Het spel/leerboek bestaat uit 136 stevige kaarten.
100 genummerde kaarten met foto’s die linken bevatten naar een veelheid aan thema’s.
31 spelregelkaarten, met 31 verschillende manieren om het leerspel te spelen.
5 wereldkaarten, die verwijzen naar de manier (de bril) waarop je naar het thema kijkt.
De 5 werelden zijn de ethische, wetenschappelijke , sociale, kunstzinnige en spirituele wereld.
En 1 gouden kaart, die verwijst naar een sociale opdracht, die in leergemeenschappen (scholen etc?) gebruikt kan worden.
Hoewel er geen directe relatie is met schoolvakken, kunnen deze gemakkelijk gekoppeld worden. Loedoes is drietalig uitgevoerd in Nederlands, Engels en Duits. In de spellen zitten directe verwijzingen naar aardrijkskunde, geschiedenis, taal, (poëzie, lezen, verhalen schrijven,) beeldend vormen, maatschappijleer, biologie, wiskunde, rekenen, scheikunde etc? Maar helpt ook bij het ontwikkelen van vaardigheden zoals debatteren, luisteren, leren kijken, geheugentrainen, analytisch denken. Tevens draagt het bij tot de ontwikkeling van de metacognitie van leren.
Kortom een spel dat op geen enkele school mag ontbreken, of bij geen lerende die zelf op school of thuis spelend zijn cognitieve en analytische kwaliteit wil vergroten op een manier die nooit fout kan.
Gedwongen spel is geen spel (Homo ludens, Huizinga 1938)