Serie: RCE Publications
Bommel, Maarten van | Paperback / softback | 30-03-2012 | 9789089643735
Interdisciplinair onderzoek naar de Victory Boogie Woogie, met nieuwe inzichten in het ontstaan van dit kunstwerk.
Ook een Nederlandse editie verkrijgbaar: 9789089643711 Victory Boogie Woogie uitgepakt
Het laatste, onvoltooide werk van Piet Mondriaan (1872-194), de Victory Boogie Woogie is in 1998 aangekocht door de Nederlandse overheid en in permanent bruikleen gegeven aan het Gemeentemuseum Den Haag. Dit werk wordt gezien als één van de hoogtepunten van de abstracte, 20e-eeuwse schilderkunst. Er was echter nooit goed onderzoek naar gedaan. In 2006 werd daarom een onderzoek gestart met tweeledig doel, namelijk onderzoek naar de ontstaansgeschiedenis van het werk en tegelijkertijd de huidige conditie te bestuderen.
Het werk is in verschillende sessies onderzocht waarbij aldoor voor een andere aanpak werd gekozen. Uitvoerig onderzoek werd gedaan met behulp van een microscoop om zo de verflagen in kaart te brengen. Daarnaast is niet-destructief analytisch onderzoek gedaan doormiddel van. een mobiel laboratorium, gesponsord door de Europese Unie (www.Eu-Artech.org).
Ook zijn de historische bronnen bestudeerd en is de restauratiegeschiedenis achterhaald. Het doel van deze publicatie is alle aspecten van het werk te behandelen, waarmee een bijdrage wordt geleverd aan een beter begrip van dit kunstwerk en een beter begrip van de kunstenaar. Maarten van Bommel is verbonden als senior onderzoeker aan de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en was ten tijde van dit onderzoek programmaleider schilderkunst
– Maarten van Bommel is verbonden als senior onderzoeker aan de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en was ten tijde van dit onderzoek programmaleider schilderkunst.
– Hans Janssen is hoofdconservator moderne kunst bij het Gemeentemuseum in Den Haag en wordt wereldwijd als specialist beschouwd op het gebied van Mondriaan.
– Ron Spronk, een specialist in het materieel-technisch onderzoek van schilderijen, is Hoogleraar Kunstgeschiedenis aan Queen’s University in Kingston, ON, Canada, en aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij is mede-auteur van Mondrian: The Transatlantic Paintings (2001)