Schobben, John | Paperback / softback | 07-12-2022 | 9789493012196 |
Levertijd 5 dagen
John Schobben is zijn loopbaan begonnen als docent. Na zijn opleiding tot pedagoog en onderwijskundige is hij nu meer dan veertig jaar werkzaam in het mbo, als laatste in de functie van bestuursadviseur bij De Leijgraaf. In al die jaren heeft hij veel gezien en actief meegewerkt in tal van innovaties, zoals in de HPBO-projecten ‘Werkplekleren’, ‘Loopbaanleren’ en ‘Effectief Leren; Effectief Organiseren’, in de onderzoekswerkplaats en Community of Practice ‘Gepersonaliseerd leren met ict’ en in zijn werk in het werkverband Beroepspedagogiek. Sinds 2019 is hij practor ‘Innovatiesucces in het mbo’.
Als persoon typeren mensen hem als ‘verbindelaar’ en inspirator, die veel ontwikkelingen in het mbo heeft meegemaakt en daardoor gedreven is om te zoeken naar manieren om de innovatiekracht in het mbo te vergroten. John is nieuwsgierig naar het handelen van docenten bij innovaties en de werkbare strategieën daarbij.
In dit boek schrijft hij, naast theoretische beschouwingen, over concrete innovatie(s) in het mbo, over zijn eigen onderzoek en de resultaten daarvan. Het boek, voor een deel samen geschreven met Marc van der Meer, mondt uit in het cyclisch proces van onderwijsinnovaties. Op basis daarvan volgt een strategische agenda voor de school, de regio en het onderwijs. Als uitsmijter zijn 15 innovator-talks opgenomen over innovatie in wat hij noemt de mooiste sector in het Nederlandse onderwijs.
Schobben heeft met behulp van Van der Meer een lezenswaardige ‘roadmap’ gemaakt voor innovatie in het beroepsonderwijs. Ze hebben goed rondgekeken bij succesvolle onderwijsinnovatieprojecten in hbo en mbo. Ze trekken lessen uit die projecten en komen met concrete en heldere aanbevelingen voor ‘hoe te innoveren in beroepsonderwijs’.
Dit boek is een buitengewoon handige ondersteuning bij dit proces, voor onderwijsorganisaties die ook een ‘lerende organisatie’ willen worden.
Marius Meeus, Hoogleraar Innovatie en Leren aan Tilburg School of Social and Behavioral Sciences