Vier tactieken voor innovatie in organisaties (en voor een innovatieve staat)
Groot, Steven de | Paperback / softback | 09-09-2022 | 9789493202160
IDEA’s voor innovatief ondernemen biedt hét antwoord op de vraag die veel bedrijven zich vandaag de dag stellen: hoe te innoveren? Steven de Groot stelt in dit boek vier tactieken voor om innovatief te ondernemen, de vier IDEA’s:
? Interdisciplinary working & thinking;
? Design thinking;
? Entrepreneurship (zoals: datagedreven ondernemen, ondernemen in innovatienetwerken en/of gericht op brede welvaart);
? Aesthetics & arts-based interventions (ABI’s).
Het boek bespreekt allereerst de principes van ideegeneratie en innovatie en beschrijft vervolgens een stappenplan voor innovatief ondernemen aan de hand van de vier innovatieroutes. Het sluit af met een hoofdstuk voor beleidsmakers over hoe ze bedrijven regionaal en nationaal kunnen ondersteunen met (missiegedreven) innovatiebeleid.
IDEA’s voor innovatief ondernemen vormt het slot van een trilogie over innovatief ondernemen. Eerder verschenen de boeken Het Schone in organisaties (2015) en Design thinking voor managers (2021).
Steven de Groot (1967) is lector Innovatief Ondernemen aan Zuyd Hogeschool. Hij volgde de Design Academy in Eindhoven, studeerde onderwijskunde en bedrijfskunde en promoveerde bij Mathieu Weggeman aan de Technische Universiteit Eindhoven.
Zijn lectoraat doet onderzoek naar innovatieve organisaties, strategie en organisational artscience. Hij is auteur van tientallen (internationale) publicaties over organisatiekunde, innovatie en schoonheid in organisaties. Verder adviseert hij de overheid en bestuurders over innovatie- en kennisbeleid. Naast zijn baan als lector is Steven toezichthouder/commissaris in de zorg en is hij hoofdredacteur van Holland Management Review.