interne communicatie in een breed organisatieperspectief
Ravenstein, Ilse van | Paperback / softback | 14-08-2014 | 9789491560668
Als alles communicatie is, waar begin je dan? Iedereen in de organisatie is immers een actieve speler in de interne communicatie. Of als interne communicatie wordt gezien als het informeren via één of meer media, hoe draag je dan bij aan het realiseren van de organisatiedoelen? En waarom zoeken we toch steeds naar best practices en kopiëren we van elkaar wat elders goed heeft gewerkt? Wat werkt in de ene context, werkt immers beslist niet in de andere.
In IC in 3D bekijken we interne communicatie door een driedimensionale bril. Door verder te kijken dan het oorspronkelijke domein van de middelen, door spelers centraal te stellen en door de unieke organisatiecontext als uitgangspunt te nemen.
Dit boek geeft je houvast in de enorme container die interne communicatie kan zijn. Maar het zet je ook aan het werk om jouw perspectief op je eigen organisatie in al haar dimensies te verdiepen. IC in 3D reikt je handvatten aan waarmee je de interne communicatie in je eigen organisatie kunt verbeteren. Omdat jouw organisatie uniek is, vragen de uitdagingen waarvoor je wordt gesteld om maatwerk. Dat maatwerk houdt niet op bij de grenzen die het onderwijs aan dit vak oplegt of de omschrijving van je functie zoals die in organisaties vaak luidt. Haal dus uit dit boek wat je aanspreekt en wat je kunt gebruiken, en let vooral op dat je blijft kijken naar IC in 3D.
‘Van Ravenstein en Kok hebben een bijzonder boek geschreven. Een gelukkige combinatie van “een neus in de boeken” en “de poten in de klei”. De auteurs zijn streetwise, soms belerend, soms irriterend, en zeker niet bang om te schoppen tegen heilige huisjes. De lezer blijft nooit met lege handen achter, want elk hoofdstuk heeft concrete handvatten en aanknopingspunten. Dat maakt IC in 3D tot de Lonely Planet-gids voor communicatie professionals.’
Dr. Mark van Vuuren, Universitair docent Organisatiecommunicatie, Universiteit Twente
‘Het boek laat prachtig zien dat interne communicatie niet op zichzelf staat, maar een integraal onderdeel moet zijn van de organisatie. Enthousiast geschreven, met liefde voor het vak.’
Dr. Angelique Hendriks, gedragswetenschapper en eigenaar van Behavior & Brain Solutions
‘Het boek is echt een onmisbare en waardevolle tool voor de internecommunicatieprofessional.’
Ameike van der Ven, Senior communicatieadviseur dienst Marketing & Innovatie bij Aventus