training in psychosociale weerbaarheid voor kinderen op basis van spel en beweging
Kool, Jooske | Paperback / softback | 06-12-2016 | 9789492398062
Kinderen leren voor zichzelf te zorgen, in relatie tot de ander, met respect voor zichzelf en de ander. Het ontwikkelen van psychosociale weerbaarheid is een sociaal gebeuren. Of een kind weerbaar is, wordt zichtbaar in de interactie met zichzelf en zijn sociale omgeving. Door niet alleen aandacht te schenken aan het kind, maar ook aan de ouders, andere opvoeders en de omgeving, kan het kind nieuw aangeleerd gedrag gaan toepassen in het dagelijkse leven. De psychosociale weerbaarheidscursus ‘Ho, tot hier en niet verder…!’ bestaat uit een training voor kinderen van 7 tot 12 jaar en een ondersteunende cursus voor hun ouders en opvoeders. De methode vindt inmiddels ook ruime toepassing bij andere leeftijdsgroepen en bij kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking. De training is bijzonder geschikt voor kinderen met problemen als gevolg van pesten, sociale angst of bewegingsangst. Ook kinderen met kenmerken van ADHD, NLD of milde vormen van contactstoornissen kunnen baat hebben bij deze training. ‘Ho, tot hier en niet verder…!’ biedt kinderen en hun ouders en opvoeders een ondersteuning in de groei naar zelfvertrouwen en de acceptatie van zichzelf en de ander. De kinderen wordt een leerervaring aangereikt, waarbij de volwassenen (ouders, leerkrachten, therapeuten, …) structurerend, voorwaardenscheppend en mediërend aanwezig zijn. Het boek Ho, tot hier en niet verder…! bestaat uit een handleiding voor therapeuten, begeleiders en leerkrachten die met kinderen werken aan het versterken van de psychosociale weerbaarheid. Apart verkrijgbaar zijn het werkboek voor de ouders en opvoeders en het werkboek voor de kinderen. Dit is het werkboek voor de ouders en opvoeders. Tijdens de training van de kinderen komen de ouders en opvoeders in elk geval vier keer bij elkaar voor een ondersteunende cursus. De kunst is dat ouders en opvoeders zicht krijgen op wat níet en wat wèl helpend is. Het gaat erom dat zij hun kinderen zo optimaal mogelijk leren ondersteunen bij het ontwikkelen van een grotere psychosociale weerbaarheid. Een ouder en opvoeder te zijn die ‘goed genoeg’ is, die trots is op zichzelf en zijn/haar kinderen. Enerzijds is er aandacht voor de onzekerheid van ouders en opvoeders en voor de problemen die zij tegen kunnen komen bij de begeleiding van het kind, anderzijds worden zij aangesproken op hun eigen deskundigheid, creativiteit en kracht. Het eigen maken van de belangrijkste vaardigheden uit de methode van Thomas Gordon loopt als een rode draad door de cursus: het onderscheiden wiens probleem iets is, het gebruik van ik-boodschappen, actief luisteren en het oplossen van problemen of conflicten volgens de geen-verliesmethode.