Baert, Karl | Paperback / softback | 08-08-2022 | 9789463710756 |
Levertijd 5 dagen
In dit handwoordenboek verduidelijken de auteurs veelgebruikte begrippen die gerelateerd zijn aan het pedagogisch-didactisch handelen, het onderwijsmanagement, het orthopedagogische werkveld en aan de begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijskundige ondersteuning.
De alfabetische ordening vergemakkelijkt het opzoeken. Waar nodig wordt verwezen naar andere begrippen om de samenhang aan te tonen. Voorbeelden verduidelijken complexere termen. Bovendien worden belangrijke bronnen aangegeven.
Deze begrippenlijst biedt een houvast om onderwijsliteratuur, beschrijvingen en termen die in het onderwijslandschap voorkomen, beter te begrijpen en te situeren.
Dit boek is een basiswerk voor (aspirant-)directies en -leerkrachten, bestuurders, begeleiders, ouders en alle anderen die begaan zijn met het onderwijs.
Karl Baert is auteur en coördinator van het boek. Hij is onderwijsinspecteur bij de Vlaamse Overheid. Hij is van opleiding onderwijzer, remedial teacher, master in de pedagogische wetenschappen, master WO Onderwijskunde (Open Universiteit Nederland) en master in het onderwijsmanagement (Universiteit Antwerpen). Hij is (gast)docent aan de Hogere Instituten voor Opvoedkundige Wetenschappen in Gent, Mechelen en Brussel, en eerder publiceerde hij als (mede)auteur diverse werken over leer- en ontwikkelings- en gedragsstoornissen bij kinderen en jongeren.
Sofie Bamelis is pedagoge met specialisatie in de onderwijskunde. Ze is werkzaam in hogeschool VIVES. Ze was lector in de opleiding bachelor lager onderwijs, daarna medewerker van de dienst onderwijsbeleid. Momenteel is ze er beleidsmedewerker van de algemeen directeur.
Hadewych Coppens behaalde een master in de godsdienstwetenschappen en het diploma van geaggregeerde in de godsdienstwetenschappen aan de KU Leuven. Ze geeft les in de derde graad van het secundair onderwijs aan het Óscar Romerocollege in Dendermonde.
Annemie Desoete is hoogleraar aan UGent, Vakgroep experimenteel klinische en gezondheidspsychologie en lector aan de Arteveldehogeschool, opleiding logopedie en audiologie. Ze doet onderzoek naar en geeft onderwijs over ‘leerstoornissen’.