leerwerkboek bij de gratis uitlegvideo’s op De Sommenfabriek
Plas, Liesbeth van der | Paperback / softback | 20-11-2024 | 9789082328349
Na het oefenen met dit werkboek kan de leerling elke som met hele getallen snel en effectief uitrekenen. Daarbij wordt eerst achter elkaar een zelfde type vraag geoefend, opdat de leerling dit type goed onder de knie krijgt. Pas later, bij de herhaling van een hoofdstuk, worden de verschillende typen vragen door elkaar gesteld.
Tot slot worden ook vragen met plaatjes geoefend die lijken op Cito-vragen, opdat de leerling zich niet van de wijs laat brengen door de vraagstelling of door de meerkeuze antwoorden.
Met behulp van dit werkboek houdt de leerling het overzicht over wat hij al eerder over hele getallen heeft geleerd. Hij kan oude stof heel snel terug vinden door even de plaatjes op de linker pagina’s door te bladeren en te kijken welke sommen hij moeilijk vond.
Door de combinatie van uitlegvideo´s en volledig uitgewerkte antwoorden kan dit boek ook zonder hulp van leraar of ouder goed worden gebruikt.
Het basisonderwijs bereidt voor op het vervolgonderwijs. Mede om die reden worden de ‘standaardprocedures van het rekenen’ behandeld. Zo geeft de standaardprocedure van het optellen altijd het goede antwoord middels een vaste aanpak. Als een kind de standaardprocedure begrijpt en er mee kan werken, kan hij álle optelsommen aan. Dit geeft zelfvertrouwen en het geeft het inzicht in het decimale stelsel dat nodig is voor het vervolgonderwijs.
Zo is bijvoorbeeld bij deelsommen bewust gekozen voor de staartdeling. Deze geeft altijd snel en zeker het goede antwoord. En ook hier geldt weer dat de staartdeling een diepgaand inzicht in getallen geeft, omdat de staartdeling is gebaseerd op het feit dat delen het omgekeerde is van vermenigvuldigen.
In veel schoolboeken begint men bij delen vaak met de ‘hapmethode’ die gebaseerd is op het feit dat delen gezien kan worden als herhaald aftrekken. Als introductie is dit misschien voor een aantal kinderen fijn, maar op den duur wordt de hapmethode onwerkbaar en leidt zij tot zeer langdurige en moeilijke berekeningen die verwarren en ontmoedigen. Vooral zwakkere rekenaars haken dan vaak af.
Na een eventuele introductie via de ‘hapmethode’ is het altijd nodig om daarna delen te zien als het omgekeerde van vermenigvuldigen en dus om te leren delen met de veel eenvoudiger en snellere staartdeling. De staartdeling bereidt voor op het rekenen met kommagetallen en breuken en geeft daarmee een getalinzicht dat onmisbaar is in het vervolgonderwijs.
Na het oefenen met dit leerwerkboek wordt elke toets-opgave een eenvoudig sommetje.