handleiding bij het voorbereiden en voeren van gesprekken in organisaties
Berg, Marike van den | Paperback / softback | 09-10-2013 | 9789052615684
Hoe leidt u als leidinggevende de gesprekken met uw medewerkers in goede banen, en houdt u ook bij kritiek of slecht nieuws de werkrelatie prettig? Hoe geeft u op een motiverende manier feedback? En op welke manier laat u een kandidaat optimaal tot zijn recht komen tijdens een selectiegesprek? Op deze en andere vragen geeft Effectieve tweegesprekken antwoord.
Met de elementaire gespreksvaardigheden uit dit boek staat u sterker in uw schoenen in elk gesprek. Het voert u per gesprekstype vlot van voorbereiding naar geslaagde afronding.
Aan bod komen onder meer:
het selectiegesprek;
het functioneringsgesprek;
het slechtnieuwsgesprek;
het geven van feedback;
het hanteren van conflicten.
In deze tweede herziene druk zijn de gespreksvormen geactualiseerd en wordt er extra aandacht besteed aan boodschappen die niet direct aan de oppervlakte liggen. Bovendien zijn er twee nieuwe hoofdstukken toegevoegd: feedback geven en ontwikkelgesprekken voeren.
Marike van den Berg (1963) startte als trainer communicatietechnieken bij Boertien & Partners. Vervolgens werkte zij bij de ANWB, aanvankelijk als organisatieadviseur en aansluitend als leidinggevende van een grote inspectie-afdeling. Ze stapte in 2000 over naar adviesbureau Ardis, waar ze zich richtte op managementtrainingen en het begeleiden van managementteams. Sinds 2006 ontwikkelt ze HRM-beleid voor de Rijksoverheid.
De serie Praktijkgidsen voor Manager en Ondernemer biedt een praktische training in managementvaardigheden. Met een minimum aan theorie en een maximum aan praktische richtlijnen verwerft u in twee avonden lezen een schat aan informatie en vaardigheden. Daarnaast zijn de boeken ideaal als naslagwerk.
De Praktijkgidsen voor Manager en Ondernemer worden geschreven door mensen die op hun vakgebied een jarenlange praktijkervaring hebben opgedaan. De serie staat onder redactie van Plattel en Partners te Baarn.