Franke, Anneke | Paperback / softback | 29-11-2013 | 9789402102031
De soepelheid die wordt vereist ontstaat door het gelijktijdig en permanent inzetten van de bewegelijke pols. Deze principes worden door Anneke Franke in haar boek nader verklaard vanuit zowel physiotherapeutisch als instrumentaal-technisch oogpunt (de bouw van het instrument). De traditie van deze speelwijze, die is gebaseerd op de ‘schokbrekende’ werking van de pols, is terug te voeren op de grondleggers van de moderne pianotechniek: Liszt en Chopin. Deze componisten gebruikten ook als eersten de techniek van de ‘buitenwaartse handhouding’.
In het eerste deel van het boek worden ontspanningsoefeningen, die bij voorkeur gedurende een bepaalde periode dienen te worden geoefend, behandeld. Deel twee behandelt het eigenlijke drukspel. Vervolgens worden in het Aanhangsel aanwijzingen gegeven, hoe men het voorgaande kan toepassen in de 27 Etudes van Chopin.
Het boekje bevat onder meer verklarende schema’s, notenvoorbeelden en illustraties. De schrijfster legt er de nadruk op, dat de beschreven techniek in de praktijk aan de piano dient te worden gebruikt. Die techniek is ontstaan ten behoeve van haar eigen leerlingen, bedoeld voor docenten en leerlingen van elk niveau.