Heerlijke koffie met een bittere nasmaak
Paperback / softback | 19-05-2020 | 9789013158366 |
Levertijd 5 dagen
Deze uitgave ontleedt de recente Starbuckszaak, een zaak die tal van vragen en dilemma#s oproept die van belang zijn voor de toekomst van het nationale en internationale belastingrecht. Deze multidisciplinaire beschouwing biedt uitleg en wijst naar mogelijke oplossingsrichtingen. In de Starbuckszaak beschuldigde de Europese Commissie Nederland ervan illegale staatssteun te hebben verleend aan Starbucks. Dit door het geven van een ruling over interne verrekenprijzen voor onder andere het gebruik van het intellectueel eigendomsrecht van het Starbucksconcept, waaronder het unieke Starbucksprocedé voor het branden van koffiebonen. De auteur van De Starbuckszaak en haar dilemma#s buigt zich over vele vragen en dilemma#s die van belang zijn voor de toekomst van het nationale en internationale belastingrecht. De uitgave neemt een uniek perspectief in op het snijvlak tussen fiscaal recht, economie en politiek. Niet alleen vindt u deze dilemma#s toegelicht aan de hand van een heldere uitleg van de Starbuckszaak, ook worden er gemotiveerde aanzetten gedaan voor mogelijke oplossingsrichtingen. Daarnaast komen de ethische aspecten van belastingplanning aan bod. Deze uitgave mag niet in uw collectie ontbreken wanneer u geïnteresseerd bent in de interactie tussen belastingrecht en EU-staatssteunregels. In het bijzonder op het terrein van transfer pricing en immateriële activa, waaronder Intellectual Property. Ook de rollen van IAS/IFRS en van rulings komen hierbij aan bod. Er wordt niet enkel teruggeblikt op de relevante ontwikkelingen op dit vlak, maar ook wordt gekeken naar de nieuwste ontwikkelingen als het herziene rulingbeleid, ATAD en BEPS 2.0. De auteur levert met deze titel een brede beschouwing op een spraakmakende zaak. De materie spreekt hiermee een breed lezerspubliek aan, waaronder belastingadviseurs en -inspecteurs, fiscale beleidsmakers, transfer pricing specialisten, financieel journalisten, wetenschappers en studenten.