Handvatten voor een methodologische aanpak
Delnooz, Paul | Paperback / softback | 07-12-2022 | 9789088509094
De conclusie van dit boek luidt dat de hogescholen en universiteiten in binnen- en buitenland ‘enigszins’ achterlopen bij de wetenschappelijke inzichten die in de loop van de tijd zijn opgedaan door filosofen als Nietzsche, Kuhn, Habermas, Popper, Feyerabend en Freire.
Deze achterstand remt de valorisatie van kennis, c.q. de ontwikkeling van bruikbare kennis in de sociale- en economische wetenschappen. Scripties, proefschriften en andere onderzoeken die tot doel hebben praktische vraagstukken op te lossen worden afgekeurd, omdat niet wordt erkend dat ze bijdragen aan de theorievorming, terwijl de laatste inzichten in de wetenschapsfilosofie juist op het tegendeel wijzen. De laatste inzichten laten zien dat vooral door creatief denken en het oplossen van praktische vraagstukken inzicht wordt verkregen in de waarde van een theorie.
Dit boek biedt handvatten. Er wordt een beoordelingsformulier gepresenteerd dat geschikt is voor het beoordelen van onderzoek ‘oude stijl’, maar dat óók aansluit bij de laatste inzichten in de wetenschapsfilosofie. Ook wordt een methodologische aanpak gepresenteerd voor het uitvoeren van onderzoek die recht doet aan de laatste inzichten uit de wetenschapsfilosofie en waardoor de praktische relevantie van sociaal en economisch onderzoek groter wordt.
Het boek is met humor geschreven en de tekst is verlevendigd met anekdotes en quotes.
In 1986 rondde Paul Delnooz zijn studie ‘methoden en technieken van onderzoek’ af. In 2008 promoveerde hij op het verhogen van de motivatie om te leren en het vergroten van de kritische, creatieve en ondernemende vermogens van studenten. Na het verschijnen van zijn proefschrift had hij een baan als lector, waarin hij wetenschappelijk onderzoek verrichtte in het lager en middelbaar onderwijs. Naast zijn baan als lector startte hij in 2008 de Innovatie Academie. Vanuit deze academie begeleidt hij tot op heden hogescholen en universiteiten in binnen- en buitenland die het niveau en de praktische relevantie van het onderzoek willen verhogen. Ook begeleidt hij lagere en middelbare scholen, staat promovendi bij, geeft lezingen en schrijft boeken.