Een verkennende studie naar de inzet van de buurtrechter Venserpolder in schoolverzuim
Serie: A-LAB (Amsterdam Institute for Law and Behavior)
Voorst tot Voorst, E. A. M. van | Paperback / softback | 25-05-2023 | 9789462128316
In de reeks Berichten uit Venserpolder wordt verslag gedaan van de buurtrechtbank Venserpolder, die onder de vlag ZO=Venserpolder samen met het WijkActieTeam (gemeente, politie en woningcorporaties), het Buurtteam (maatschappelijk werk) en bewoners en bewonersorganisaties werkt aan een Community Justice Center in het hart van Amsterdam Zuidoost.
Dit boek Berichten uit Venserpolder: nieuwe kansen in het keren van schoolverzuim? bevat een verkennende studie naar de inzet van de buurtrechtbank bij het aanpakken van schoolverzuim. Het schetst de achtergronden van de buurtrechtspraak, de stand van zaken in de aanpak van schoolverzuim en de innovatieve aanvulling daarop in Venserpolder. Het belang van onderwijs kan nauwelijks worden overschat, niet alleen voor opgroeiende kinderen, maar ook voor de maatschappij. Naar school gaan geeft een kind zelfvertrouwen en een toekomstperspectief. Kinderen die een diploma halen hebben meer kans op een baan en minder vaak ondersteuning van de overheid nodig. Andersom kan schoolverzuim leiden tot sociaalemotionele problemen, gedragsproblemen en conflicten binnen het gezin. Ook kunnen schooluitval en criminaliteit samenhangen.
In Venserpolder worden leerplichtgesprekken gevoerd waarin de buurtrechter samen met de betrokkenen toewerkt naar een oplossing voor het schoolverzuim. Het karakter van de gesprekken is preventief, deelname eraan is vrijwillig en de buurtrechter draagt geen toga.
Dit verkennende onderzoek laat zien dat deze gesprekken meerwaarde hebben. De kern van de onderliggende problemen komt op tafel, waar dat elders niet of minder lukt. Voor definitieve conclusies is het nog te vroeg. Maar de leerplichtgesprekken houden een belofte in voor de toekomst.