gids voor onderwijs, hulpverlening en ouders
Catry, P. | Paperback / softback | 13-03-2009 | 9789033470905
Mindfulness is een manier van omgaan met mensen die bij volwassenen reeds zijn kracht al bewees. De stap die we met dit boek willen zetten is deze ingesteldheid en oefeningen vertalen naar kinderen. We nodigen zowel volwassenen, ouders en professionele begeleiders, als kinderen uit om samen te ademen, samen te groeien in ‘zijn’, met en voor elkaar. Op een ogenblik dat – mentale – aandacht, of het gebrek aan aandacht voor het leven, voor relaties, voor het hart – bij kinderen sterk op de voorgrond wordt geplaatst, en er sprake is van een chronisch gevoel van onbehagen toont mindfulness een andere richting in het opvoeden van kinderen. Weg van de vele klachten als depressies, stress, eetstoornissen en psychosomatische stoornissen verenigt mindfulness lichaam en geest in har(t)monie. Mindfulness creëert een helend groeiproces waar kinderen eigen kwaliteiten mogen ontwikkelen, ook al wijken die af van de huidige normen.Het programma ‘Mindfulness voor kinderen’ is ontwikkeld voor kinderen van het gewoon en buitengewoon basisonderwijs. Het bevat richtlijnen voor ouders, leerkrachten en paramedici, (ortho-)pedagogen, psychologen en psychotherapeuten. Het is een programma dat meer wil zijn dan alleen maar een programma : het bestaat uit verschillende meditatieoefeningen (op de dvd) en voedende verhalen. Tevens bevat het richtlijnen om zelf verder oefeningen te creëren. Dit praktijkboek bevat voorts ook een programma voor de begeleider, en een werkboek voor kinderen, dat ook apart verkrijgbaar is.
Over de auteurs:
PIM CATRY is kleuterleidster en mindfulnesstrainer in aandacht. Ze volgde een basisopleiding Gestalttherapie en volgde opleidingen binnen het brede veld van ‘energiewerk’: healing, vipassana, NLP, reiki. Zij geeft mindfulnesstrainingen aan volwassenen en kinderen.
JAN DECUYPERE is pedagoog en contextueel therapeut. Hij integreert mindfulness in het orthopedagogisch en psychotherapeutisch werken met kinderen, en in de vormingen die hij geeft aan zorgcoördinatoren en leerkrachten buitengewoon onderwijs.