Een confrontatie
Visser, Gerard | Paperback / softback | 05-01-2023 | 9789024448562
In de filosofische traditie nemen Friedrich Nietzsche en Martin Heidegger een unieke plaats in. Nietzsche ervoer de ineenstorting van de hoogste waarden, van alles wat we ooit voor waar hebben gehouden. Hij omschreef dit als het Europese nihilisme: ‘Het doel ontbreekt: het antwoord op het “waarom”.’
Aan de uitdagingen die het denken van Nietzsche inhoudt, heeft Heidegger in de twintigste eeuw gehoor gegeven. Vanuit zijn herneming van de zijnsvraag bepleit hij een andere verhouding tot het nihilisme. Volgens Heidegger voltooit het denken van Nietzsche de metafysica, maar bereidt het tevens de overgang voor naar iets heel anders.
In zijn grondige en heldere studie Niezsche en Heidegger confronteert Gerard Visser het werk van de twee grote Duitse denkers met elkaar. Vanuit de gedachte dat een nieuw begin noodzakelijk is, baant hij enkele wegen in het domein van beider herbezinning, zoals de rehabilitatie van het affectieve en het vraagstuk van kunst en waarheid.
‘Het boek schittert door helderheid, geduld en nauwgezetheid.’ ? Tijdschrift voor Filosofie over Nietzsche & Heidegger
‘Gerard Visser behoort tot de beste kenners in Nederland van het werk van Friedrich Nietzsche.’ ? Friesch Dagblad
‘[E]erst Visser lezen, dan Heidegger, dan weer Visser (?) Zijn commentaar verhoudt zich tot Heideggers teksten als een tomtom tot Mexico-Stad’. ? Arnon Grunberg in de Volkskrant
Gerard Visser (1950) doceerde van 1985 tot 2015 cultuurfilosofie aan de Universiteit Leiden. Hij promoveerde in 1987 cum laude op Nietzsche en Heidegger. Een confrontatie. Deze studie geldt sinds de boekuitgave in 1989 bij SUN als een standaardwerk over beide denkers. In zijn verdere oeuvre bouwde Gerard Visser voort op de thema’s uit zijn proefschrift. Hij publiceerde onder meer De druk van de beleving (1998), In gesprek met Nietzsche (2012) en Heideggers vraag naar de techniek (2014). Sinds 2000 werkt hij aan een trilogie over gelatenheid, waarin kernthema’s uit het proefschrift terugkeren: in Gelatenheid (2008) de vraag naar het wezen van het affectieve, in Gelatenheid in de kunst (2018) het vraagstuk van kunst en waarheid.