Een praktisch stappenplan naar product-marktfit
Kerkemeijer-Van der Peijl, Sabine | Paperback / softback | 06-03-2023 | 9789024443758
Denk je erover om een onderneming te starten? Heb je een idee voor een nieuw product, een nieuwe dienst of een innovatief project? Zie je door de vele bomen over start-ups en innovatie het bos niet meer?
‘Van idee naar start-up’ helpt je stap-voor-stap van een businessidee naar een product of dienst die inspeelt op de behoeften van de klant en tegelijkertijd levensvatbaar is. Je leert onderzoeken waar de klant tegenaan loopt, aansluiten bij wat hij wil, je idee te onderbouwen en te testen in de markt. Concrete (duurzame) voorbeelden, tools & templates en tips & tricks helpen bij de uitwerking van elke stap. Het stappenplan is gebaseerd op toonaangevende literatuur over onder andere Lean Startup, Design Thinking, Business Model Generatie en Customer Development.
Deze tweede, herziene druk besteedt meer aandacht aan:
? de relatie tussen Design Thinking, Lean start-up en het stappenplan;
? de ondernemersmindset;
? de haalbaarheid van een product of dienst;
? het doen van onderzoek onder klanten en stakeholders;
? verschillende marketingtools zoals growth hacking, sociale media en pitchen.
Op de online leeromgeving bij dit boek vind je uitgewerkte voorbeelden van inspirerende start-ups. En natuurlijk onze toolbox met bijna 50 modellen en templates.
‘Van idee naar start-up’ is geschreven voor innovatieve, startende (student)ondernemers. Maar iedereen die met een idee rondloopt en dat wil realiseren kan met dit praktische stappenplan aan de slag. Ook voor bestaande bedrijven die willen groeien en op zoek zijn naar nieuwe, aantrekkelijke markten is dit boek heel bruikbaar.
‘Met dit boek zijn de schrijfsters erin geslaagd om de wirwar aan toonaangevende start-upliteratuur plat te slaan in een praktisch stappenplan. Een feest der herkenning waarin klantbehoefte en product-marktfit centraal staan. En wat velen aan zal spreken: het stappenplan bespaart uren leeswerk, waardoor snelheid gemaakt kan worden, essentieel in het start-upwereldje richting schaal-faalmoment van je risicovolle experiment onder extreme druk.’
? Jorg Kop, MD UtrechtInc en co-founder SnappCar
‘Een ondernemer heeft natuurlijk helemaal geen tijd zich door stapels boeken en literatuur heen te worstelen om iets te leren over ondernemerschap. Wel is hij praktisch en wil gericht aan de slag. En daarom juist is dit boek zo goed. Het helpt ieder-een die iets met ondernemerschap te maken heeft aan handzame tips en inzichten. In dit boek vind je een realistisch stappenplan met een goed leesbaar overzicht van actuele en relevante theorieën.’
? Rolien Blanken, Docent-onderzoeker Businessmodellen bij de Haagse Hogeschool
————————————————————————————————————————
Relevant en praktisch *****
– Overzichtelijk
– Praktisch toepasbaar
– Heldere boodschap
– relevant
– to the point
De auteurs weten op een zeer praktische manier een leidraad te schetsen voor het ontwikkelen van een idee en/of het starten van een onderneming. Ik heb in het verleden boeken zoals “De lean startup” gebruikt. Er zijn in diezelfde categorie meerdere interessante boeken. Maar ik mistte nog een boek dat alle relevante onderdelen anno 2018 samenvat in één boek, wat dit boek perfect doet. Het kan gebruikt worden als een van ‘A tot Z boek’: van de ontwikkeling van het idee tot het in de markt zetten van een startup. Maar het kan ook gebruikt worden als een soort lopend buffet, waarbij je op een hele overzichtelijke manier de juiste modellen eruit kunt halen per onderwerp. Ik heb dit boek zelf gebruikt bij het schrijven van mijn scriptie, een businessplan, het was daarvoor uitermate geschikt. Doordat alle facetten van een startup aan bod komen is het boek breed toepasbaar. Van idee ontwikkeling en onderzoek tot marketing en implementatie. Een aanrader voor mensen die een to the point, toepasbaar, boek zoeken zonder alle beschikbare (achterhaalde) theorie door te pluizen.
————————————————————————————————————————
Relevant, helder én praktisch *****
? Overzichtelijk
? Praktisch toepasbaar
? Volledig
In dit boek geven de schrijvers je een leidraad hoe je een concept voor een start-up vorm moet geven. Hierin is ook rekening gehouden met het creatieve proces waarin je handvatten worden gegeven om je te helpen je ‘idee’ goed voor je te zien en goed te definiëren.
Het boek is min of meer een stappenplan die je van begin tot eind laat zien hoe je tot een uitgebreid concept kan komen. In dit stappenplan bestaan bepaalde keuzes qua modellen en dergelijke die je als lezer zelf moet maken. Dit maakt het boek nog interessanter aangezien er dus niet voorgekauwd wordt hoe je te werk moet gaan maar je wel alle hulpmiddelen biedt. Elk concept zal er daardoor anders uit komen te zien. Van alle modellen en methoden is een korte, duidelijke omschrijving gegeven. Dit maakt het voor de lezer makkelijk om de modellen en methoden ook in de werkelijkheid toe te passen.
Dit boek heeft mij tijdens een project ontzettend goed geholpen! Zonder dit boek was ik waarschijnlijk een stuk langer zoekende geweest wanneer ik welke stap moest ondernemen, op wat voor manieren dit mogelijk was en hoe ik het project vorm moest geven.
Een echte aanrader voor mensen die een idee hebben en hier mogelijk hun business van willen maken!
————————————————————————————————————————
Ondernemen *****
– Overzichtelijk
– Praktisch toepasbaar
– Heldere boodschap
– Volledig
Een geweldig boek voor ondernemers om hun droom te realiseren.
————————————————————————————————————————
Aanrader *****
-Praktisch
Erg handige leidraad
————————————————————————————————————————
Mooi boek over een start up *****
-informatief
Leest fijn en makkelijke theorie.
————————————————————————————————————————
De perfecte leidraad *****
-Overzichtelijk
-Praktisch toepasbaar
-Heldere boodschap
-Volledig
Dit boek vormt de perfecte leidraad voor het uitwerken van een idee naar concept. Wat het boek zo sterk maakt is dat het een goed te volgen stappenplan is, waarbij alle relevante theorieën en modellen worden belicht. Een aanrader voor eenieder die zijn/haar eigen ideeën op de markt wil brengen.
————————————————————————————————————————
Helder en praktisch! *****
-Overzichtelijk
-Praktisch toepasbaar
-Heldere boodschap
Echt een aanrader voor iedereen die benieuwd is hoe je een idee succesvol op de markt kunt zetten! Voor mij is dit boek erg waardevol in mijn studie, maar ook in de start-up die ik naast mijn studie ben begonnen. Erg overzichtelijk en praktisch!
————————————————————————————————————————
Musthave startende ondernemer *****
-Overzichtelijk
-Praktisch toepasbaar
-Heldere boodschap
Een prettig geschreven boek waarin op een heldere wijze is beschreven hoe je een bedrijf kunt starten. De deskundige auteurs laten op een praktische wijze zien hoe je hiervoor theorie en modellen kunt toepassen. Zodat je niet alleen de juiste stappen doorloopt maar dit ook nog eens op een gefundeerde manier doet. Al met al een musthave voor elke startende ondernemer!
————————————————————————————————————————
Geweldig boek! *****
-Overzichtelijk
-Praktisch toepasbaar
-Heldere boodschap
-Volledig
-Rijk geïllustreerd
Eindelijk een boek waarin duidelijk staat omschreven hoe je van een idee naar een concept gaat. Er is zoveel literatuur beschikbaar over bepaalde stappen van conceptontwikkeling. Maar geen een boek beschrijft alle stappen in de juist volgorde. Dit boek biedt een duidelijke stappenplan en handige tools. Ik zie het persoonlijk als een soort grote samenvatting van alle literatuur. Echt een aanrader als je niet weet waar je en hoe je moet beginnen!
————————————————————————————————————————
Duidelijk boek *****
-Overzichtelijk
-Praktisch toepasbaar
-Volledig
-Rijk geïllustreerd
Een zeer duidelijk boek dat lekker leest en praktisch goed toepasbaar is. Het boek bevat verscheidene modellen met een korte uitleg waardoor je deze goed kan implementeren in jou situatie. Je merkt dat de schrijvers hebben veel kennis en ervaring op dit vakgebied.