fabrikant van speciale voertuigen
Reitsma, Wobbe | Hardback | 08-11-2017 | 9789059611986
Het familiebedrijf Terberg is al in 1869 ontstaan. In dat jaar werd in het Utrechtse Benschop een dorpssmederij begonnen. Na de Tweede Wereldoorlog startte men met het modificeren van overtollige Amerikaanse legertrucks, die in grote aantallen in Europa waren achtergebleven. In 1966 werd begonnen met het fabriceren van trucks die onder de eigen naam werden verkocht. Het waren robuuste trucks die veelal in de bouwsector als kipper of betonmixer werden gebruikt.
In 1973 startte men met de fabricage van terminaltrekkers. Deze voertuigen waren voorzien van hefbare, hydraulisch bediende koppelschotels, waardoor de opleggers sneller konden worden verplaatst.
In de eerste jaren van de truckproductie werd veelal gebruik gemaakt van Mercedes-Benz componenten, zoals cabines en dieselmotoren. Vanaf 1974 schakelde
Terberg grotendeels over op Volvo componenten. In 1978 bracht Terberg het eerste
F1800 8×8 model op de markt. Dit model werd doorontwikkeld tot het zeer succesvolle F2000 chassis. Terberg was één van de eerste truckfabrikanten die in
1984 een vijf-assig chassis met een totaalgewicht van 46 ton op de markt bracht.
Na de F-series werden de FL en FM-series ontwikkeld. Door de steeds groter wordende concurrentie en de malaise in de bouwsector nam de directie van Terberg
aan het einde van 2013 de beslissing om de truckproductie te beëindigen. In bijna 50 jaar tijd zijn er ruim 6.800 truckchassis geproduceerd.
De Terberg directie zal in 1973 echter niet hebben voorzien dat de introductie van de eerste terminaltrekker voor gebruik op containerterminals, haventerreinen en industriegebieden zou leiden tot een wereldwijd marktleiderschap. In ruim 40 jaar tijd is de verkoop van dit soort voertuigen de belangrijkste activiteit van de Terberg Group geworden. Deze trekkers worden naar meer dan 100 landen geëxporteerd.