Bollen, Sophie | Paperback / softback | 07-10-2024 | 9789464778946
Hoe laat je leerlingen inzicht verwerven in historische begrippen? Hoe reflecteer je met leerlingen over concepten als ‘causaliteit’ of ‘agency’? Welke plaats krijgen historische vraagstukken in een les geschiedenis? Hoe laat je jongeren argumenteren met en over historische bronnen? Deze en vele andere vragen vormen de leidraad van dit boek.
Leraren geschiedenis moeten over een rijke vakdidactische kennis beschikken om effectieve lessen te kunnen voorbereiden. Het is daarom van cruciaal belang dat ze een goed begrip hebben van welke lesdoelen ze precies willen bereiken alsook van de moeilijkheden die leerlingen daar dikwijls bij ervaren. Een rijk arsenaal aan strategieën en werkvormen is nodig om de inhoud en de vorm van geschiedenisonderwijs goed op elkaar af te stemmen.
Dit handboek werd geschreven door een uitgebreid team van ervaren lerarenopleiders geschiedenis. Het biedt een overzicht van recente inzichten uit het internationale wetenschappelijke vakdidactisch onderzoek, en illustreert deze met bruikbare praktijkvoorbeelden. Kortom, een startpunt én een naslagwerk voor zowel de beginnende als de ervaren geschiedenisleerkracht!
Auteurs: Joost Vaesen (VUB), Jetske Strijbos (VUB), Broos Delanote (UGent, Odissee, UA), Sophie Bollen (UA, KDG), Joris Van Doorsselaere (UGent), Vicky Colman (AP Hogeschool), Hilde Willaert (HoGent), Wouter Smets (Erasmus Universiteit Rotterdam, KDG), Els Vinckx (PXL), Jan Van Schaftingen (Artevelde Hogeschool), Soetkin De Knijf (Afdeling Kwalificaties en Curriculum, Vlaamse Overheid), Eddy Awouters (pedagogische begeleider op rust, Katholiek Onderwijs Vlaanderen), Naïma Lafrarchi (UGent, Vlaamse Geschiedenis Olympiade), Maarten Van Alstein (Vlaams Vredesinstituut), Eef Cornelissen (UGent, Odisee), Griet Frère (voormalig lector geschiedenis verbonden aan Odisee en Thomas More), Iris Gysels (VUB)