Matar, Hisham | Paperback / softback | 01-11-2024 | 9789029098861
De nieuwe roman van Hisham Matar, bestsellerauteur van De terugkeer, werpt een genuanceerd licht op een politiek thema dat veel in het nieuws is geweest: de Arabische lente en de opstand tegen Khadaffi in Libië
Finalist voor de National Book Award, genomineerd voor de Booker Prize 2024
In Vrienden volgen we Khaled, een Libiër die in Londen woont. Als hij en zijn vriend Mustafa in 1984 als jonge mannen meedoen aan de demonstratie tegen Muammar Khadaffi bij de Libische ambassade in Londen, kunnen ze de consequenties van die daad nog niet overzien. Khadaffi beveelt het Volksbureau om het vuur te openen op de menigte, waarbij elf mensen gewond raken en een jonge politieagente wordt gedood.
De daaropvolgende jaren verdiept de vriendschap tussen Khaled, Mustafa en hun vriend Hosam, een schrijver, zich steeds meer, verbonden als ze zich voelen door hun gedeelde geschiedenis. Meer dan dertig jaar later dwingt een revolutie in Libië hen om een keuze te maken tussen het leven dat ze voor zichzelf hebben gecreëerd en het leven dat ze achter zich hebben gelaten.
In deze diep ontroerende en genuanceerde roman, gesitueerd in Londen, Benghazi en Parijs, onderzoekt de bekroonde romanschrijver Hisham Matar de kracht van vriendschap en de verwoestende effecten van geweld, en brengt hij gebeurtenissen op het wereldtoneel terug tot menselijke proporties.
Een diep ontroerende roman, gesitueerd in Londen, Benghazi en Parijs, waarin Hisham Matar prachtige thema’s aansnijdt als vriendschap, de kracht van literatuur en ballingschap.
In de pers
‘De eerste Booker-kandidaat van 2024. Een aangrijpend en prachtig gecomponeerd boek.’ The Sunday Times
‘Aangrijpend en subtiel spannend. Lezers die voor het eerst kennismaken met Matar, worden in Vrienden deelgenoot van een meesterlijke literaire overpeinzing over zijn levenslange thema’s. Voor hen die al bekend waren met zijn werk, wordt dit effect vertienvoudigd.’ The New York Times
‘Prachtig. Een persoonlijk en diep gevoelig werk. Strak opgebouwd en gecontroleerd, schakelend tussen tijden en herinneringen, voortgestuwd in een proces van geleidelijke uitbreiding en openbaring.’ Toronto Star