Kuiper, Chris | Paperback / softback | 10-10-2024 | 9789024458882
Effectief werken in de jeugdzorg behandelt het zorgvuldig, expliciet en oordeelkundig gebruiken van kennis om beslissingen te nemen over passende hulp in de jeugdzorg. Hoe kan de (toekomstige) professional gezamenlijk met ouders en jongere, in de praktijk, de beste beslissing nemen, gebaseerd op het best beschikbare wetenschappelijk bewijs, professionele kennis en de waarden en ervaringskennis van het gezin om zo passende zorg voor de jeugd te bieden?
Aan de hand van casuïstiek wordt de toekomstige professional handvatten aangereikt om zo tot de keuze van effectieve interventies te komen. De modules leggen linken met richtlijnen, met het competentieprofiel sociaal werk, jeugd- en gezinsprofessional en de beroepscode, waarbij het actief opdoen van kennis een belangrijk onderdeel is van het beroep.
De uitgave verweeft “Weten wat werkt” over zoeken van kennis zoals richtlijnen met “Doen wat werkt” over interventies specifieke en algemeen werkzame elementen en met “Leren van doen” over kwaliteit van zorg, meten, evalueren en leren.. De theorie wordt afgewisseld met veel praktische voorbeelden, (praktijk)opdrachten en reflecties. Het werk sluit aan bij studenten Pedagogiek; Social Work, profiel Jeugd en Toegepaste psychologie. Uiteraard kunnen ook professionals de informatie gebruiken bij het effectief ondersteunen een begeleiden van jongeren tot 23 jaar én hun omgeving.
Op het online platform Boom Academie vind je de theorie uit dit boek, afgewisseld met video’s, vragen, opdrachten en toetsen. Dit helpt je om de kennis goed te verwerken en toe te passen. In het voortgangsoverzicht zie je je resultaten. Ga naar boomstudent.nl om jouw toegang te activeren.
Leonieke Boendermaker is lector Jeugdzorg aan de Hogeschool van Amsterdam en bijzonder hoogleraar Implementatievraagstukken in de Jeugdzorg aan de Universiteit van Amsterdam.
Chris Kuiper is lector Transformatie in de zorg voor jeugd aan de Hogeschool Leiden en bijzonder hoogleraar Intergenerationele overdracht aan de Universiteit van Amsterdam.