Pestgedrag bekeken vanuit de pester, het slachtoffer en de meeloper
Serie: Pesten in Perspectief
Frankel, Erin | overig | 02-10-2023 | 9789461183194
De set Pesten in Perspectief bestaat uit de uitgaven Raar!, Bang! en Stoer!. Een trilogie met realistische verhalen over pesten, verteld vanuit drie perspectieven: het slachtoffer, de toeschouwer/meeloper en het kind dat pest. Wil je met dit thema aan de slag, dan heb je alle drie de boeken nodig. Op die manier kun je het thema pesten vanuit de verschillende perspectieven onder de aandacht brengen.
RAAR! – toeschouwer/meeloper
Lisa verandert alles aan zichzelf, ze draagt zelfs haar favoriete laarzen niet meer. Ze hoopt dat Tess haar dan niet meer raar noemt. Lisa merkt dat het niet helpt om te veranderen, want Tess blijft haar pesten. Wat moet ze nu doen? Zal Lisa een oplossing kunnen vinden?
BANG! – slachtoffer
Fleur kijkt toe als haar vriendin Lisa gepest wordt door Tess. Ze is te bang om voor haar op te komen. Op een dag wil Tess dat ze meedoet met pesten. Wat moet Fleur nu doen? Zal ze de moed vinden om de juiste beslissing te nemen?
STOER! – pester
Tess is gewend om kinderen op school te pesten, maar ze is niet echt gemeen… of wel? Tess denkt zelf dat ze stoer is en ziet niet dat ze kinderen pijn doet. Een groepje kinderen, de meester en de gymjuf willen Tess helpen om haar gedrag te veranderen. Wat doet Tess, zal ze de hulp aannemen?
De uitgaven zijn ook los verkrijgbaar.
Leeftijdsindicatie: 7-10 jaar
Review:
De reflecties en de verbeeldingen van door Frankel en Heaphy raken het hart van het proces van pesten: wie zich ongelukkig voelt, ontdoet zich daarvan (schijnbaar) door een ander ongelukkig te maken. Door te blijven wie je bent en door pro-actief te zijn kan de gepeste dat de baas. De boekjes zijn voor leerlingen aantrekkelijk van tekst, maar ook een lust voor het oog. Ze zullen zeer bruikbaar zijn in een school waarin leraren aan elkaar openheid en veiligheid bieden, zoals ze dat van hun leerlingen verwachten.
Luc Stevens
Emeritus hoogleraar orthodpedagogiek
Algemeen directeur NIVOZ