casuïstiek voor apothekersassistenten
Krogt, S. van de | Paperback / softback | 12-05-2010 | 9789031379187
Als apothekersassistent ben je een ware duizendpoot. Je voert uiteenlopende taken uit. Het beroep brengt bovendien veel verantwoordelijkheid met zich mee: zowel de klant als de apotheker rekenen op je. Een kleine vergissing kan grote gevolgen hebben. Daarom is het belangrijk dat je over de juiste competenties en kennis beschikt en deze geïntegreerd toe kunt passen.In de serie werkboeken ‘Casuïstiek voor apothekersassistenten’ staat steeds een andere groep klanten centraal. Telkens gaat het om mensen met klachten die op het eerste gezicht op elkaar lijken maar die verschillende oorzaken hebben. Zo hebben de klanten in dit werkboek allemaal oorklachten.De serie helpt je om je goed voor te bereiden op de beroepspraktijk, met casuïstiek kun je op een prettige en veilige manier oefenen met verschillende zorgvragen. Via praktische opdrachten kom je in aanraking met de verschillende kerntaken van de apothekersassistent. Sommige opdrachten maak je alleen, andere voer je uit in een klein groepje of met al je studiegenoten samen.In dit werkboek: ? Om het probleem van de klant te kunnen begrijpen sta je stil bij de bouw en werking van het gehoor. Je bestudeert een aantal veel voorkomende aandoeningen die gepaard gaan met oorpijn en leert wanneer er sprake is van alarmfactoren.? Je kijkt naar de geneesmiddelen die ingezet kunnen worden ter bestrijding van oorpijn en de achterliggende oorzaken daarvan. Hoe werken deze medicijnen en wat moet je klanten vertellen over de manier waarop ze deze wel en niet moeten gebruiken?? Je neemt recepten in voor dergelijke geneesmiddelen en oefent met het verhelderen van zelfzorgvragen bij dit type klachten.? Je bereidt een aantal geneesmiddelen tegen oorpijn die regelmatig door de apotheek gemaakt of aangepast worden.? Hoe mensenreageren, hangt onder meer samen met de relatie die ze op dat moment met elkaar hebben. Je onderzoekt de invloed van verschillende rollen en relaties op menselijk gedrag.? Ook komt een aantal administratieve taken aan bod, zoals het verwerken van klantgegevens in het Apotheek Informatie Systeem en het doorberekenen van btw.? Je verdiept je in de organisatie van de gezondheidszorg. Wat is het verschil tussen eerstelijns, tweedelijns, derdelijns en complementaire zorg?? Gehoorschade lijkt steeds vaker op te treden, vooral onder jongeren. Welke rol speelt het luisteren naar muziek daarin?Leren houdt nooit op, het is belangrijk om je steeds te blijven ontwikkelen. Daarom eindigt dit werkboek met opdrachten over verschillende leerstijlen die je daarbij kunt gebruiken.