Haas, Maarten de | Paperback / softback | 22-11-2013 | 9789012392303 |
Levertijd 5 dagen
Hoe ziet het dashboard van de bestuurder van een advocatenkantoor eruit? Welke klokjes en meters moet u in de gaten houden? Aan welke knoppen kunt u draaien om de financiële prestaties van de organisatie te verbeteren? Op deze vragen geeft dit boek antwoord. De economie van het advocatenkantoor is een praktijkboek, gebaseerd op de lange ervaring van de auteur met het (financieel) management van advocatenkantoren. Aan de hand van de winst factoren productie, tarief, leverage, realisatie en marge bespreekt Maarten de Haas de kenmerken van succesvolle besturing. Verder komen winst en winstverdeling, vermogensverhoudingen en goodwill aan de orde. Het boek bevat weinig economische theorie, maar des te meer praktijkvoorbeelden en kengetallen. Het boek is in de eerste plaats bedoeld voor advocaten, van kleine tot grote kantoren. Verder kan het boek interessant zijn voor managers en financiële mensen in advocatenkantoren, voor adviseurs en financiële dienstverleners en voor andere tijdschrijvende, professionele beroepsbeoefenaren.
Deze uitgave is een geheel herziene en geactualiseerde versie van het boek dat in 2007 bij Walburg Pers verscheen. Rekening is gehouden met de ontwikkelingen van de praktijk, de techniek, de economische en maatschappelijke omgeving.
Maarten de Haas was acht jaar directeur van Boekel De Nerée en is nu meer dan vijftien jaar actief als organisatieadviseur bij RaymakersvdBruggen, waar hij vennoot is. Hij adviseert professionele dienstverleners, waaronder veel advocatenkantoren, van klein tot groot, over strategie, bestuur, financiën en HRM. In 2013 promoveerde hij op de dissertatie: ‘Up-or-out. Archetypes and Person-Organization Fit in Dutch Law Firms’.