Bleijenbergh, Inge | Paperback / softback | 28-03-2015 | 9789462364639
In dit boek worden de verschillende fasen besproken van kwalitatief onderzoek binnen organisaties. Dergelijk onderzoek vindt plaats voor onderzoeksbureaus, maar ook in het kader van een studie of promotietraject. Je begint vaak met een algemeen idee over het onderwerp, dat tijdens het onderzoeksproces steeds verder wordt afgebakend en verfijnd. Waar moet je beginnen? Wat zijn hulpmiddelen en valkuilen? En waar moet je naar toewerken om het onderzoek succesvol af te ronden?
Kwalitatief onderzoek in organisaties biedt handvatten voor het doorlopen van de verschillende fasen van een kwalitatief onderzoek door de methodologische achtergronden te beschrijven, voorbeelden te geven uit de praktijk en de uitvoering te ondersteunen met oefeningen en checklists.
In deze nieuwe druk is een hoofdstuk toegevoegd over het verkrijgen van toegang tot organisaties. Daarnaast zijn oefeningen toegevoegd op het gebied van onderzoeksvaardigheden en zijn er instructies ingevoegd voor het ontwerpen en uitvoeren van onderzoek. Verder is een verdieping aangebracht in de bespreking van de literatuur.
Dr. Inge Bleijenbergh is universitair docent onderzoeksmethoden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze deed kwalitatief onderzoek binnen organisaties in Nederland en het buitenland, en heeft jarenlange ervaring met het doceren van kwalitatieve onderzoeksmethoden aan promovendi en studenten bestuurskunde, bedrijfskunde, rechten en bedrijfseconomie.