het potentieel van boundary crossing
Bakker, Arthur | Paperback / softback | 30-12-2015 | 9789023253754
Leren en werken goed laten aansluiten? Een complex vraagstuk! Studenten en startende werknemers zijn vaak niet optimaal voorbereid, opleiders weten niet goed wat er op de werkvloer speelt en praktijkbegeleiders hebben weinig zicht op wat stagiairs al op de opleiding hebben geleerd. Daarnaast zijn er vanuit Human Resources Development vragen over het Leven Lang Leren van hun werknemers op en buiten de werkplek zodat organisaties kunnen inspelen op actuele ontwikkelingen.
Leren in een formele, schoolse context staat meestal op gespannen voet met leren op de werkplek. Vaak worden de verschillen tussen opleiding en beroepspraktijk als hinderlijk ervaren terwijl die verschillen juist ook leerzaam kunnen zijn. In ‘Tussen opleiding en beroepspraktijk’ wordt aan de hand van een theoretisch kader over boundary crossing en vele praktijkvoorbeelden beschreven hoe het leerpotentieel op de grens tussen opleiding en de beroepspraktijk, tussen professionaliseringstrajecten en leren op het werk, kan worden aangeboord.
De beschikbare wetenschappelijke en ervaringskennis op het gebied van boundary crossing is gebundeld en toegankelijk gemaakt voor opleiders van beroepsopleidingen (mbo en hbo) en professionaliseringstrajecten in organisaties. ‘Tussen opleiding en beroepspraktijk’ biedt inzichten en inspiratie voor de innovatie van opleidings- en professionaliseringsactiviteiten, voor zelfstudie en ook voor het vormgeven van formele opleidingen.
Dit boek is geschikt voor mbo- en hbo-docenten en studenten aan masteropleidingen zoals Leren en Innoveren, Onderwijskunde, Professioneel Meesterschap of Expertdocent Beroepsonderwijs. Daarnaast is het ook interessant voor managers, adviseurs, beleidsmedewerkers en HRD’ers in onderwijs of bedrijfsleven.
Over boundary crossing:
De verschillen die studenten, opleiders en trainers als problematisch ervaren tussen praktijken zoals opleiding of professionalisering enerzijds en de beroepspraktijk of werkplekleren anderzijds, worden in lijn met recente wetenschappelijke literatuur grenzen genoemd. Grenzen zijn verschillen tussen praktijken die leiden tot belemmeringen. De term boundary crossing wordt gebruikt voor de inspanning die mensen leveren om die belemmeringen op te heffen. De optimistische boodschap van dit boek is dat boundary crossing leerpotentieel heeft voor alle betrokken partijen.