de revolutie van de Tachtigers
Slijper, Bart | Paperback / softback | 05-09-2017 | 9789035140264
‘Tegenwoordig is het leven hier goed: er is beweging,’ schreef de dichter Albert Verwey eind 1885 aan de schilder Jacobus van Looy, die in Italië werkte. ‘In de tijd dat je weg bent zijn we de kunst beter gaan zien en onze ogen zijn groter geworden van veel licht.’ Verwey was er zeker van dat hij en zijn vrienden – allemaal jong en boordevol zelfvertrouwen – de toekomst van de kunst voor minstens een eeuw zouden bepalen.
Inderdaad was de revolutie die de zogenaamde Tachtigers ontketenden ongehoord succesvol: dankzij hen begon de moderne Nederlandse literatuur. Binnen tien jaar was de literatuur in ons land internationaal georiënteerd en zuiver gericht op schoonheid. Kunst om de kunst, krachtiger dan ooit.
In Hemelbestormers zoomt Bart Slijper in op de niet-aflatende samenwerking van de dichters, schrijvers en schilders die met zo veel durf op de gevestigde orde aanvielen. Zo komen hun drijfveren bloot te liggen in indringende, ontroerende en soms zelfs schokkende verhalen, die meteen ook duidelijk maken waarom deze zeldzaam kleurrijke vriendengroep op het hoogtepunt uiteenspatte.
Bart Slijper (1963) schreef biografieën van J.C. Bloem en Willem Kloos. In 2017 verscheen zijn groepsportret Hemelbestormers. De revolutie van de Tachtigers. Sindsdien werkt hij aan een biografie van Martinus Nijhoff.
Over In dit gevreesd gemis. Het leven van Willem Kloos:
‘Dit boek brengt de Tachtigers tot leven. (…) Elke pagina is een genoegen om te lezen en ik zou graag de eerste bladzijde in haar geheel hebben geciteerd, want dan had u meteen geweten waarom iedereen dit boek moet lezen.’ HET PAROOL
‘Slijper zit Kloos zo dicht op de huid, dat het lijkt of hij erbij was. (…) Zijn boek heeft tweemaal een meeslepende “plot”.’ DE VOLKSKRANT
‘Een geweldig boek waarin het leven van de dichter Willem Kloos op zo’n wervende – zeg maar spannende – manier door Slijper wordt beschreven dat er op elke pagina wel iets gebeurt dat de moderne lezer paf doet staan.’ HP/DE TIJD