Over activerende feedback en schrijfbegeleiding
Jong, Joy de | Paperback / softback | 06-12-2023 | 9789024437436
Dit product bestaat uit een boek inclusief website met hierop o.a. het online boek.
Studenten aan hogescholen en universiteiten produceren flink wat teksten: papers, essays, verslagen, scripties en allerlei beroepsproducten. En al dat werk moet worden ‘nagekeken’. Docenten en begeleiders besteden veel tijd aan het geven van feedback. Maar worden studenten er eigenlijk wel beter van?
Dit boek presenteert alternatieven voor ‘commentaar leveren’ of ‘correctie’, namelijk activerende feedback die studenten aanzet om beter te (leren) plannen, schrijven, evalueren en herschrijven. De boodschap is: geef de schrijvers ‘het nakijken’. Een belangrijke tussenstap hierbij is: stilstaan bij mogelijke oorzaken van schrijfproblemen, zoals kennisgebrek, onvoldoende vaardigheden, attitude en/of omstandigheden. Deze analyses maken feedback heel wat efficiënter.
De inhoud van dit boek is gebaseerd op een unieke bundeling van wetenschappelijk onderzoek en meer dan 30 jaar ervaring met schrijfonderwijs en -begeleiding in het hoger onderwijs. De auteurs geven algemene feedbackstrategieën en concrete tips voor het verhogen van motivatie en self-efficacy van studentschrijvers, voor feedback bij veelvoorkomende tekstproblemen, voor de inzet van peer feedback en voor het voeren van efficiënte begeleidingsgesprekken.
Joy de Jong coördineert het Skills lab aan de Universiteit Utrecht, is docenttrainer, schrijfcoach en auteur van het Handboek Academisch Schrijven. Ze deed onderzoek naar scriptiegesprekken. Jacqueline van Kruiningen is lector Taalontwikkeling aan de Hogeschool Rotterdam, docenttrainer en schrijfcoach, en werkte als docent en onderzoeker in diverse sectoren van het hoger onderwijs.