Visual Thinking with Mieke Bal
Lutters, Jeroen | Paperback / softback | 26-03-2018 | 9789492095565
Over a number of meetings Jeroen Lutters and Mieke Bal engaged in a conversation on the art of teaching. Looking for a dialogue that would also touch on the role of visual art, Lutters brought in paintings by Banksy, Rembrandt, Marlene Dumas, and George Deem as ‘teaching objects’?one for each conversation. He asked Mieke Bal what these paintings might have to say about teaching. The result is this publication: it is a personal, meandering, and precise account of Mieke Bal’s way of thinking through visual art and literature, and how she exchanges her ideas about this with students and colleagues. This text makes clear how objects can speak, how they are thought-images; how we can use them, how they teach us to find answers to important questions, just by looking, listening, reading, in the triangle of student, teacher and teaching object. The Trade of the Teacher will hopefully serve as a source of inspiration to students and teachers?especially in the arts and the humanities?who are longing for a counter-voice in a complex educational arena.
Tijdens een aantal ontmoetingen gingen Jeroen Lutters en Mieke Bal in gesprek over de kunst van kennisoverdracht. Op zoek naar een dialoog die ook zou raken aan de beeldende kunst, bracht Lutters schilderijen van Banksy, Marlene Dumas, en George Deem mee als teaching objects ? voor elke conversatie één. Hij vroeg Mieke Bal wat deze schilderijen zouden kunnen zeggen over lesgeven en kennisoverdracht in bredere zin. Het resultaat is The Trade of the Teacher: Visual Thinking with Mieke Bal, het eerste boek dat zich specifiek richt op het denken van Mieke Bal over lesgeven en educatie. Daarnaast is het een persoonlijk, meanderend, en zorgvuldig verslag van haar manier van denken via beeldende kunst en literatuur. Het geeft op levendige wijze weer hoe ze kennis en ideeën uitwisselt met studenten en collega’s. Dit boek vormt hopelijk een inspiratiebron voor studenten en docenten ? met name in de kunsten en geesteswetenschappen ? die verlangen naar een alternatief geluid binnen het complexe onderwijsveld.