Serie: Omgaan met
Stoop, Pieter | Paperback / softback | 16-09-2019 | 9789463171489
In een schoolklas zitten gemiddeld drie leerlingen die opgroeien in een stiefgezin, twee in een één-oudergezin en één kind groeit op met een zogenaamd co-ouderschap. Juist de leerkracht is voor kinderen die te maken hebben met het verlies van een veilige, stabiele thuissituatie dé steunfiguur die het wezenlijke verschil kan maken tussen het kwijtraken van de weg of het zicht houden op een nieuwe toekomst. School is voor deze kinderen de aangewezen plek om te worden (h)erkend in hun verdriet, angsten en problemen.
‘Omgaan met scheiding op school’ geeft je als leerkracht of zorgprofessional inzage in wat dit betekent voor deze leerlingen. Welke bedreigingen liggen er op de loer, en wat is de invloed op de ontwikkelingstaken van deze kinderen? Er worden tools aangereikt om de zorg vorm te geven.
Daarnaast krijg je antwoord op vragen hoe je je als schoolorganisatie kunt beschermen tegen het meegesleurd worden in de problematiek van de ouders. Wat is je verantwoordelijkheid als school en waar houdt die toch echt op?
Pieter A.M. Stoop (1959) is als onderwijsprofessional, KIES-coach/omgangsbegeleider en ervaringsdeskundige bekend met wat het voor scholen betekent dat een groot deel van hun leerlingen te maken krijgt met een scheiding. In 2016 werd hij door de overheid uitgeroepen tot ‘Koploper’ in de Divorce Challenge en sindsdien geeft hij samen met zijn vrouw Denise Kentie (mediator/vFas advocaat) vanuit de Stichting Expertisebureau Kind School Scheiding (EKSS) trainingen en voorlichting over dit onderwerp. Zijn visie is dat iedere school, thuis moet zijn in scheiding en dat daarmee de schade bij kinderen wordt gereduceerd, leerkrachten minder handelingsverlegen worden en de maatschappij voorzichtig het taboe rondom (echt)scheiding zal loslaten.