Werken vanuit een ketenbenadering
Faber-de Lange, Brigitte | Paperback / softback | 14-12-2022 | 9789001078522
? Behandelt de basistheorie van inkoop op toegankelijke wijze;
? stelt samenwerken in de keten centraal;
? met aansprekende praktijkvoorbeelden en cases.
Goed inkopen begint met een stevige kennis van het inkoopvak. Inkoop – Werken vanuit een ketenbenadering behandelt op toegankelijke wijze alle aspecten die daarvoor van belang zijn. Hierbij staat de gedachte centraal dat een goede samenwerking met andere afdelingen in een bedrijf, leveranciers en eindafnemers cruciaal is voor een succesvolle inkoop.
De theorie in het boek wordt toegelicht met aansprekende praktijkvoorbeelden en cases uit de industrie, handel, overheid en dienstverlening en afgewisseld met tussenvragen en antwoorden. Dankzij de praktische opzet is deze uitgave ook uitstekend te gebruiken als naslagwerk bij praktijkopdrachten, stages en afstudeerprojecten.
De theorie in deze vernieuwde, vierde editie wordt zoveel mogelijk geïllustreerd aan de hand van nieuwe, actuele voorbeelden en ontwikkelingen. Ook inhoudelijk is de stof hier en daar aangepast. Zo is in hoofdstuk 1 de paragraaf over trends in inkoop geactualiseerd, zodat deze aansluit bij recente wetenschappelijke literatuur. Ook is aanvullende verdiepingsstof opgenomen over social return in relatie tot inkoop. In hoofdstuk 2 is de informatie over inkoop in de zorgsector en publieke inkoop up-to-date gemaakt. Zo wordt nu ook aandacht besteed aan de nieuwe inkooptaak van gemeenten op het gebied van de WMO, de Jeugdwet en de Participatiewet. In hoofdstuk 3 zijn verschillende inkoopsamenwerkingen beter met voorbeelden toegelicht en is de paragraaf over outsourcing meer in balans gebracht met de nieuwe ontwikkelingen. In de paragraaf ketenfinanciering uit hoofdstuk 5 is de nieuwe wettelijke betalingstermijn van 30 dagen die grote bedrijven moeten hanteren voor hun betalingen aan het midden- en klein bedrijf opgenomen. In hoofdstuk 6 is ook een voorbeeld opgenomen over process mining, een onderdeel van data analytics dat veel informatie kan opleveren voor procesoptimalisatie op het gebied van inkoop.
Doelgroep:
Inkoop – Werken vanuit een ketenbenadering is geschikt voor hbo-opleidingen die zich met het vak Inkoop bezighouden, zoals Commerciële Economie, Technische Bedrijfskunde, Facility Management, Logistiek & Economie en Logistics Engineering. Het boek is uitermate geschikt voor zelfstudie.
Digitaal materiaal:
Studenten vinden op Hoger onderwijs online toetsen en weblinks. Voor docenten hebben er toegang tot open vragen, cases en PowerPoints.
Bij dit boek kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten en daarnaast een set unieke vragen voor de docent: ideaal voor een tentamen! Toetsen kunnen worden geëxporteerd naar diverse formats.
Over de auteur(s):
Brigitte Faber-de Lange (1972) is sinds 2005, met een korte onderbreking, werkzaam aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen in de disciplines Inkoopmanagement, Logistiek, Verandermanagement, Managementvaardigheden en Onderzoek. Zij werkt aan de deeltijd- en duale opleiding Logistics Management. Daarnaast is zij als hoofddocent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van verschillende onderwijsmodules. Ook is zij verbonden aan het lectoraat Logistiek en Allianties voor diverse projecten.
Reinder Pieters (1959) is sinds 1991 docent aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen in de disciplines Inkoop en Logistiek aan de Nederlandstalige en de Engelstalige opleidingen. Voor deze opleidingen heeft hij onderwijsprogramma’s opgezet voor de voltijd- en deeltijdvariant. Als hogeschoolhoofddocent is hij sterk betrokken bij praktijkopdrachten. Daarnaast is hij actief binnen het onderzoeksteam van het lectoraat Inkoop en Allianties.
Stef Weijers (1952) is sinds 1980 actief als onderzoeker en onderzoeksmanager. Hij verrichtte beleids- en economisch onderzoek aan diverse universiteiten en instellingen. Van 2002 tot 2019 was hij Lector Logistiek en Allianties aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Tevens was hij directeur van het KennisDC Logistiek Gelderland én een van de initiatiefnemers van het succesvolle Kennisakkoord Logistiek, waarin hogescholen en bedrijfsleven samenwerken.