Berkel-Schoonen, Jordie van | Paperback / softback | 03-11-2021 | 9789493196698
Een must read voor iedereen die inkoop professioneel in zijn of haar organisatie wil verankeren.
Wat is inkoop eigenlijk? Hoe doe je dat? Waar begint het en waar stopt het? Kopen bedrijven en de overheid net zo in als consumenten? Hoe selecteer ik de beste leverancier? Hoe leg ik afspraken met leveranciers vast? Hoe voorkom ik leveringsproblemen? Dit zijn vragen waarop je als lezer van dit boek een antwoord krijgt.
Professioneel inkopen gaat over het zichtbaar en beheersbaar maken van de inkoopuitgaven en het creëren van maximale (maatschappelijke) waarde voor het geld dat de organisatie besteedt. Een professionele inkooporganisatie kent de visie en strategie van de organisatie en onderhoudt uitstekende relaties met alle afdelingen en managers. Daarbij komt het met hen via een strak georganiseerd inkoopproces tot de best mogelijke leverancier en de best mogelijke condities en afspraken. Door haar professie en toegevoegde waarde verleidt zij de organisatie om samen te werken. Een professionele inkoopafdeling is de aanjager van duurzaamheid, circulariteit en innovatie en beschikt over inkopers met vakkennis, systemen en daadkracht dit te realiseren.
De auteurs zijn ervaren professionals die het inkoopdomein zowel in wetenschappelijke als praktische zin bestrijken. Zij richten zich met dit boek primair op inkoopprofessionals, die inkoop krachtig binnen hun organisatie willen verankeren. Inhoud, vorm en taal zijn zo gekozen dat het boek ook toegankelijk is voor de managers aan wie inkoopprofessionals rapporteren. De tweede belangrijke doelgroep vormt studenten van het hoger beroeps onderwijs, die zich willen specialiseren in commerciële economie, marketing en inkoopmanagement.